2. On the road to Potenza

10 augustus 2013 - Matera, Italië

Helaas is de bagage van Arianne niet aangekomen. Na een uurtje zoeken en vragen hebben we besloten de reis toch op te pakken en te gaan rijden.

Bij het zien van de groep en de bus dacht ik meteen: Deze reis gaat helemaal leuk worden! Coen de reisleider zie ik nog niet bij aankomst op de vluchthaven van Napoli, maar wel een rode Volkswagen T3-busje. En niet zomaar eentje. Een fan-tas-ti-sch Duits brandweerbusje!

Na 5 minuten rijden worden we al in de Zuid-Europese cultuur ondergedompeld... een oude man staat voor een stoplicht ramen in te soppen en af te drogen. Onze buurmanautobestuurder roept: "For free! For free!" en lacht daarbij naar de ramenwasser, die vervolgens ook ons raam meenam. Daarna volgt één grote gilrace, aangezien die Italianen in Napoli rijden als randdebielen. Ongelofelijk! Sowieso het hele verkeer. Een oude vrouw steekt over zonder ook maar één blik op de weg te werpen. Wij met piepende remmen vaart minderen, terwijl andere auto's ons van links en rechts op een eenbaansweg inhalen. Bij het volgende kruispunt komt een ander oud baasje ons lopend tegemoet om plaatjes van de paus te verkopen. Rare jongens, die Romeinen!

De Vesuvius en Pompeii bekijken we (helaas helaas) alleen vanuit de auto, aangezien het daar enorm drukt schijnt te zijn en de temperatuur daar 's middags oploopt tot 40 °C, zonder schaduw.

Op zoek naar een standplaats voor onze tent. Liefst zo ver mogelijk in oostelijke richting (richting Brindisi, waar de boot naar Griekenland dinsdag zal vertrekken) en aan het water. Want zonder water geen leven, als je aan het wildkamperen bent.
Onderweg richting Potenza komen we een rood T3-busje tegen. Hard toeteren natuurlijk! Vervolgens toeteren 10 volgauto's ook; bruiloft.

We vinden (ergens in de buurt van Matera) een werkelijk magnifieke standplaats aan een groot meer met strandje en prachtig uitzicht op een bergdorpje. Het avontuur gaat nu echt beginnen! Willeke en ik hebben zin in koken en zetten (door Ies Goedbloed, the King of Avanta, aangeschafte) satéballetjes / erwten-worteltjes / aardappelpuree op het vuur. In de buskeuken. Mmmm!

De sfeer komt er naar mate de dag lengt steeds meer in. 's Avonds spelen we het Billen Bloot Spel (voor de context zie: http://www.denieuweboekerij.nl/billen-bloot-spel) en roken sigaren. Wat een leven!