5. Varen naar Griekenland

13 augustus 2013 - Brindisi, Italië

Bij het ochtendlicht is de olijfgaard prachtig! Ik hang mijn toilettas aan een oude olijf, poets mijn tanden en geniet van het ochtendzonnetje. Life is beautiful!

In de morgen rijden we naar Brindisi. Het is niet ver meer, doordat we zo lang langs de kust hebben gereden op zoek naar een geschikte kampeerplek. We komen 's middags aan bij de veerboot van Brindisi (Italië) naar Igoumenitsa (Griekenland).

Italiaanse ambtenaren zijn niet wat Nederlandse ambtenaren zijn. We hebben dubbel gelegen om die gasten. Ze staan maar te schreeuwen, te gekken en te smoken op het dek. Eerst zijn we nog bang dat we onze gasfles niet mee mogen nemen op dek, maar met een grap of het uitdelen van een sigaret kom je in Zuid-Europa heel ver. Een verkeersregelaar op het onderdek gaat helemaal los, terwijl hij de auto's op de goede baan probeert te laten parkeren. Ik wijs naar zijn collega's met mijn vinger langs het voorhoofd, zo van: die is gek! Liggen die gasten helemaal dubbel, zeggen het tegen die kerel en komen ze naar ons toe. Christine gaat leuk met ze op de foto en ze wuiven ons na tot we om de hoek omhoog verdwijnen.

Het enige wat we meenemen is een matje, slaapzak en kussen. Meer heb je 's nachts op een boot niet nodig. Slapen op een boot, wat misschien romantisch klinkt, blijkt toch niet zo'n pretje. We dachten dat we één van de weinigen zouden zijn die op een matje op het dek zouden gaan slapen, maar het hele schip ligt vol (er staan zelfs tenten!). Je moet over oude vrouwen, dikke tweepersoonsluchtbedden en huilende baby's stappen op zoek naar een vrij hoekje op een dek met een dikke laag olie en viezigheid (zodanig dat je erover kunt glijden met je schoenen aan). We liggen oncomfortabel en er staat ontzettend veel wind op het bovendek. Om onszelf een beetje te troosten, halen we een lekker drankje aan de bar. Voor mij Martini Blanc, mmm...